Skip to content

به زودی امکان وثیقه‌گذاری بیمه‌نامه‌ زندگی وجود خواهد داشت

فهرست مطالب

امکان وثیقه‌گذاری بیمه‌نامه‌ زندگی اکنون در لوایح دولت در بحث موضوعات مربوط به قوه قضائیه پذیرفته شده و اقدامات آن در مراحل نهایی است. بیمه‌نامه‌های زندگی یعنی اندوخته‌هایی که شخص دارد و بلوکه شده است. همانند سپرده‌های بانکی که به عبارتی افراد یک اندوخته دارند، زمانی که این بیمه نامه توثیق می‌شود یعنی در حقیقت فرد سرمایه‌ی خود را مورد وثیقه قرار می‌دهد و در صورت عدم اجرای تعهد، امکان برداشت از این اندوخته وجود خواهد داشت.

در ادامه‌ی این مقاله از بیمه شو به شرح این طرح پرداخته‌ایم.

آیا وثیقه‌گذاری بیمه‌نامه‌ زندگی شدنی است؟

مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: «بیمه‌نامه‌های زندگی می‌تواند ذی نفعان متفاوتی داشته باشد یعنی شما می‌توانید برای خود بیمه‌نامه زندگی را خریداری کنید و ذی نفع را فرد دیگری مثلا پدر و مادر و… در نظر بگیرید و به این سبب می‌شود بهره‌بردار هم مراجع قضایی قرار گیرد.

 امکان وثیقه‌گذاری بیمه‌نامه زندگی یک موضوع طبیعی بود که باید رخ می‌داد؛ در همین راستا معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی تلاش بسیار زیادی داشتند و اکنون در لوایح دولت در بحث موضوعات مربوط به قوه‎ی قضائیه این موضوع یعنی امکان وثیقه‌گذاری بیمه‌نامه ‌زندگی پذیرفته شده و اقدامات در حال انجام برای مراحل نهایی و نحوه‌ی اجرایی است. نکته‎ی مهم این است که اصل این طرح پذیرفته شده است.

بیمه‌نامه‌ زندگی چیست؟

بیمه‌های زندگی دو نوع کارکرد متفاوت دارند. یکی نقش حفاظتی این نوع بیمه‌ها است که شامل دو نوع بیمه‌های عمر است. یکی در صورت حیات بیمه‌شده و دیگری بیمه‌های زندگی که در صورت فوت بیمه‌شده برقرار می‌شود. در این دو نوع بیمه، در پایان قرارداد و به صورت یکجا به فرد یا ضامن او مبلغ معین‌شد‌ه پرداخت می‌شود، اما علاوه‌بر نقش حفاظتی برای بیمه‌شونده، بیمه زندگی یک عملکرد مهم دیگر را نیز شامل می‌شود و آن هم موضوع سرمایه‌گذاری در این بیمه است.

مساله‌ی مهمی که در رابطه با بیمه زندگی مطرح می‌شود و تاکنون در خصوص این نوع بیمه کمتر مورد توجه عموم مردم قرار گرفتـه، بخش سرمایه‌گذاری بیمه زندگی است.

دلایل اهمیت بیمه زندگی

بیمه زندگی مزایای بسیاری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معافیت مالیاتی
  • دریافت سود مشارکت
  • دریافت سود تضمینی
  • خرید بدون وجود محدودیت سنی
  • امکان گرفتـن وام با بیمه زندگی
  • امکان بازخرید بیمه عمر زودتر از موعد مقرر
  • امکان تعیین استفاده‌کنندگان یا ذی‌نفعان بیمه‌نامه توسط بیمه‌گزار

یکی از موضوعات مهم در رابطه با این نوع بیمه تعیین میزان پرداخت حق بیمه و روش پرداخت حق بیمه توسط خود شخص بیمه‌گزار است که می‌تواند موضوع مهمی برای افرادی که قصد استفاده از این نوع بیمه‌ را دارند محسوب شود.

از مزایای دیگر این نوع بیمه مبلغ حق بیمه پرداختی شخص بعد از کسر هزینه‌‌ها است که به‌عنوان اندوختـه منظور می‌شود و سود روزشمار و مرکب به آن تعلق می‌گیرد. در زمان سررسید که بیمه‌گزار تاریخ آن را تعیین می‌کند، کل مبلغ سرمایه‌گذاری با سود مربوط به آن، یک جا و یا به شکل ماهانه (با توجه به انتخاب بیمه‌گزار) پرداخت می‌شود.

معافیت‌های مالیاتی در این بیمه‌نامه از مهم‌ترین مزایای اقتصادی آن به شمار می‌رود. این نکته که بیمه‌گزار می‌تواند پس از گذشت مدت ۶ ماه از آغاز بیمه‌نامه نسبت به بازخرید بیمه‌نامه‌اش خود اقدام کند هم یک مزیت بسیار قابل اهمیت برای بیمه زندگی است.

مزایای بیمه زندگی مان ایران

افراد زیادی تصور می‌کنند بیمه زندگی هم هزینه دارد و هم ابزار پیچیده‌ای است. این درحالی است که بیمه مان ایران ابزاری قوی و انعطاف‌پذیر برای محافظت از زندگی کسانی که دوستشان دارید است. بیمه مان مشکلات امروز و فردای فرد متقاضی را حل می‌کند.

بیمه زندگی مان ایران این امکان رافراهم می‎کند که بدون تغییر درشرایط فعلی، امنیت، آرامش و امیدواری را به عزیزان خود هدیه دهید. در بیمه عمر مان بیمه‌گزار متعهد می‌شود طی بازه‌های زمانی مشخص، مبالغی را به شرکت بیمه ایران پرداخت کند و در ازای آن از خدمات و پوشش‌هایی که بیمه عمر ارائه می‌دهد بهره ببرد.

کلام آخر

امکان پذیرفته شدن بیمه‌نامه‌ زندگی به عنوان وثیقه مزیت‌های مختلفی به همراه دارد و می‌تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک کند. البته لازم است بیشتر روی طرح اولیه‌ی آن کار شود.