Skip to content

انواع بیمه‌های درمانی را می‌شناسید؟

فهرست مطالب

بیمه‌های درمانی کل یا بخشی از هزینه‌های پزشکی که به افراد وارد می‌شود را پوشش می‌دهد. مطابق تعریف انجمن بيمه سلامت آمریكا، بيمه درمانی «پوششی است كه پرداخت مزایا در نتیجه‌ی بیماری یا جراحت را فراهم می‌كند. این بيمه شامل خسارات ناشی از تصادف، هزینه‌های پزشکی، معلولیت یا مرگ و میر تصادفی است.» اما آیا انواع بیمه‌های درمانی را می‌شناسید؟ در ادامه‌ی این مقاله از بیمه شو به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

بیمه‌های درمانی

شرکت‌های مختلفی در کشور ایران، خدمات مربوط به بیمه‌های درمانی را ارائه می‌دهند. برای استفاده از خدمات پزشکی مختلف افراد از بیمه‌ درمانی کمک می‌گیرند. انواع بیمه‌ها در این حوزه شامل موارد زیر است:

بیمه تأمین اجتماعی

بیمه نیروهای مسلح

بیمه خدمات ‌درمانی

بیمه تکمیلی

بیمه عمر

بیمه تامین اجتماعی

همه‌ی افراد جامعه با توجه به شغل یا شرایط خود می‌توانند برای دریافت خدمات بیمه تامین اجتماعی اقدام کنند. بیمه تامین اجتماعی دارای انواع متفاوتی است. این بیمه اختیاری و یا اجباری است و درواقع بیمه مربوط به سازمان تامین اجتماعی به این صورت است که حقوق بیمه‎‌شونده را تضمین می‎کند. براساس قانون پس از بازنشستگی مستمری به بیمه‌شونده پرداخت می‌شود و خدمات درمانی برای حمایت از حقوق او ارائه می‌شود.

خدمات درمانی بخش دیگری از خدمات مهم ارائه‌شده توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی است. درمان و هزینه‌های درمانی فرد بیمه‌شده برعهده‌ی این سازمان خواهد بود و مستمری به‌صورت ماهیانه و تا زمان حیات به فرد پرداخت می‌شود. محاسبه‌ی مستمری بیمه‌شدگان به این صورت است که میانگین دو سال آخر حق دریافتی آن‌ها لحاظ خواهد شد. دفترچه‌ی درمان در مدت زمان دریافت مستمری و بازنشستگی قابل استفاده است.

بیمه درمان نیروهای مسلح

بیمه نیروهای مسلح از بیمه‌های پایه محسوب می‌شود. این بیمه هزینه‌های درمانی کارمندان پیمانی، قراردادی، رسمی در نهادهای نظامی کشور را تا سقف تعهدات بیمه‌نامه پرداخت می‌کند. بنابراین، بیمه‌شدگان می‌توانند در مراکز تحت پوشش بیمه‌نامه از خدمات بستری، جراحی، دندانپزشکی، کلینیکی و پاراکلینیکی بهره‌مند شوند. بیمه نیروهای مسلح علاوه‌بر پوشش‌های درمانی و مستمری بازنشستگی، بیمه عمر و حوادث هم دارد.

خدمات درمانی این بیمه در بین عموم بسیار محبوب است. با این وجود، بیمه نیروهای مسلح مانند سایر بیمه‌های پایه در پوشش هزینه‌های پزشکی از محدودیت‌هایی برخوردار است. بنابراین، به نیروهای لشکری پیشنهاد می‌شود که در کنار بیمه پایه از خدمات بیمه تکمیلی  استفاده کنند. بیمه تکمیلی نیروهای مسلح یک بیمه درمان تکمیلی گروهی است که توسط شرکت بیمه ارائه می‌شود. بیمه تکمیلی نیروهای مسلح دو طرح دارد:

  • بیمه تکمیلی برای شاغلین نیروهای مسلح
  • بیمه تکمیلی برای بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران نیروهای مسلح

بیمه خدمات درمانی

بیمه خدمات درمانی با عنوان بیمه سلامت هم شناخته می‌شود و پوشش جامعی دارد. این بیمه مخصوص ارگانی خاص نیست و تمام افراد می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

فرقی نمی‌کند که کارمند دولت هستید یا به‌طور اختیاری از خدمات بیمه برخوردارید، به هر حال، با مراجعه به یکی از مراکز بیمه خدمات درمانی می‌توانید از مزایای آن استفاده کنید.

این بیمه از سوی وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی ارائه شده است. اگر تحت پوشش بیمه دیگری نیستید، می‌توانید خدمات بیمه سلامت را دریافت کنید. بیمه خدمات درمانی انواع مختلفی دارد:

  • بیمه روستاییان
  • بیمه کارکنان دولت
  • بیمه سلامت ایرانیان
  • بیمه سلامت بیماری‌های خاص

بیمه درمان تکمیلی

بیمه درمان تکمیلی، یک پوشش درمانی و بیمه‌ای اضافه بر پوشش بیمه‌های پایه است. بیمه تکمیلی جبران‌کننده‌ی خسارت مربوط به درمان و بیماری است. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی برای ارائه‌ی خدمات بیمه تکمیلی وجود دارد که بیمه‌های تکمیلی را در طرح‌های متفاوت ارائه می‌کند.

دو نوع بیمه تکمیلی گروهی و انفرادی وجود دارد که افراد می‌توانند براساس شرایط خود یکی از این دو نوع را استفاده کنند. بدیهی است که بیمه تکمیلی گروهی برای گروه‌های بالای 50 یا 100 نفر ارائه می‌شود، اما بیمه تکمیلی انفرادی در گروه‌های زیر 50 نفر و یا حتی به صورت فردی خدمات ارائه می‌کند.

پوشش‌های هریک از شرکت‌های بیمه‌گر برای بیمه تکمیلی درمان متفاوت است. منظور از پوشش‌های درمانی بیمه‌های تکمیلی درمان این است که به طور مثال یک بیمه 20 میلیون تومان را برای جراحی می‌پردازد، اما بیمه دیگر هزینه 10 میلیون تومانی را برای اعمال جراحی تقبل می‎کند. بدیهی است که هرچه پوشش درمانی بیمه تکمیلی بیشتر باشد، امکان استفاده از خسارت‌های آن هم بیشتر است.

بیمه عمر

درمیان انواع بیمه‌، بیمه عمر قرارداد آینده‌نگری دارد و میان افراد با شرکت‌ها بسته می‌شود. براساس این قرارداد، هر شخص با پرداخت حق بیمه در طول مدت‌زمانی مشخص می‌تواند از خدمات متنوع شرکت‌های بیمه از جمله حمایت خانواده‌ در زمان فوت یا از کارافتادگی بهره‌مند شود.

بیمه‌های عمر پوشش‌های درمانی هم برای بیمه‌شوندگان خود ارائه می‌دهند. درواقع، هزینه برخی از بیماری‌ها و امور درمانی تحت پوشش بیمه عمر شرکت‌ها قرار دارد. از جمله خدمات درمانی بیمه‌های عمر موارد زیر است:

  • هزینه درمان بیماری‌های خاص
  • سکته قلبی و مغزی
  • جراحی عروق
  • پیوند عضو
  • سرطان