Skip to content
بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث و هشت نکته طلایی درباره آن

فهرست مطالب

داشتن بیمه شخص ثالث مهم است چون شما را از مخمصه‌ی پرداخت خسارت در حوادث رانندگی نجات می‌دهد. از نظر قانونی هم، هیچ وسیله‌ی نقلیه‌ای بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر اجازه ندارد در سطح شهر و جاده تردد کند و یا حتی در پارکینگ خانه توقف کند. بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های مالی و جانی به افراد درگیر در حادثه طراحی شده است. لحظه‌ای به نرخ دیه یا قیمت‌های سرسام‌آور تعمیر و صافکاری خودرو فکر کنید. همان‌طور که می‌دانید رانندگی کردن در شهرهای بزرگی مثل تهران با حادثه و تصادف عجین شده است. هرچقدر هم که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید و دست‌فرمان خوبی داشته باشید، باز هم احتمال وقوع حادثه وجود دارد. پس فقط یک بیمه‌ نامه شخص ثالث کامل و جامع در کنار بیمه نامه بدنه می‌تواند به شما در برابر این حوادث پیش‌بینی نشده، کمی آسودگی خیال بدهد.

خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث فرایند ساده و مشخصی دارد. به‌طوری که بسیاری از افراد فقط در موعد تمدید بیمه‌نامه، مدارک لازم را به شرکت بیمه ارائه می‌دهند و حق‌بیمه‌ی سال جدید را پرداخت می‌کنند تا بیمه‌نامه صادر شود. اما نکته‌های مهمی درباره بیمه شخص ثالث وجود دارد که هر بیمه‌گذاری باید نسبت به آنها آگاه باشد. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ بیمه‌شو از نکات مهم بیمه شخص ثالث می‌گوییم. نکاتی که کمتر کسی آنها را می‌داند و یا به آنها توجه می‌کند اما در زمان بروز حادثه همین نکات ساده در روند دریافت خسارت بسیار تاثیرگذار خواهند بود. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

1) تخفیف بیمه شخص ثالث غیرقابل انتقال است

تخفیف بیمه شخص ثالث

در چند سال اخیر قانون تخفیف بیمه شخص ثالث تغییر کرده است و اصلاح شده است. در قانون جدید امکان انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو حذف شده است. استدلال بیمه مرکزی برای این تغییر آن است که ریسک راننده‌ی کم‌خطر با سابقه‌ی خوب رانندگی نباید به راننده‌ی پرخطر انتقال داده شود. بنابراین تخفیف تمدید بیمه شخص ثالث روی پلاک ماشین ثبت می‌شود تا در هنگام خرید و فروش خودرو، امکان انتقال آن وجود نداشته باشد. اما بیمه‌گذار همچنان می‌تواند تخفیف عدم خسارت را به اعضای درجه یک خانواده‌اش انتقال دهد.

در جدول زیر، میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را در قانون جدید آورده‌ایم:

قانون سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم سال ششم سال هفتم سال هشتم سال نهم سال دهم سال یازدهم سال دوازدهم سال سیزدهم سال چهاردهم
جدید ۵٪ ۱۰٪ ۱۵٪ ۲۰٪ ۲۵٪ ۳۰٪ ۳۵٪ ۴۰٪ ۴۵٪ ۵۰٪ ۵۵٪ ۶۰٪ ۶۵٪ ۷۰٪
قدیم ۱۰٪ ۱۵٪ ۲۰٪ ۳۰٪ ۴۰٪ ۵۰٪ ۶۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪ ۷۰٪

از مزیت‌های قانون جدید تخفیف عدم خسارت این است که در صورت وقوع حادثه و دریافت خسارت از محل بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت‌تان به صورت کامل از بین نخواهد رفت. بلکه هر بار تنها مقداری از نرخ این تخفیف کاسته می‌شود که جزئیات آن را در جدول زیر می‌توانید ببینید:

تعداد و نوع خسارت یک‌بار دریافت خسارت دوبار دریافت خسارت سه‌بار دریافت خسارت
مالی بیست درصد سی درصد چهل درصد
بدنی سی درصد هفتاد درصد صد درصد

همچنین اگر در حادثه‌ای هم خسارت جانی و هم خسارت مالی توسط بیمه‌گرِ شخص ثالث‌تان پرداخت شود، میزان کاهش تخفیف به‌جای آن‌که پنجاه درصد باشد برابر با خسارت جانی یعنی سی‌درصد خواهد بود.

2) خسارت تصادف با حیوانات با توجه به شرایط پرداخت می شود

 

تصادف-با-حیوانات
 

اگر نگاهی به پوشش‌های بیمه شخص ثالث بیندازیم، متوجه می‌شویم که خسارت وارده به اموال منقول و غیرمنقول اشخاص آسیب‌دیده در حادثه توسط بیمه‌گر پرداخت می‌شود. معیار پرداخت خسارت وارده به حیوانات در تصادف‌های رانندگی دو موضوع است. اول آن که حیوانِ آسیب‌دیده، مالک دارد یا خیر و دومین موضوع هم حلال‌گوشت بودن حیوان است.

  • اگر حیوان در اثر تصادف از بین برود و حلال گوشت باشد، خسارت براساس وزن حیوان محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • اگر حیوان حرام‌گوشت باشد (مانند سگ و گربه‌ی شناسنامه‌دار)، ارزیابی مبلغ خسارت برعهده‌ی کارشناس بیمه خواهد بود.
  • قانون برای حیوانات ولگردی که صاحب مشخصی ندارند، جریمه‌ای در نظر نگرفته است. به همین دلیل تقصیری متوجه راننده نیست که بیمه‌گر بخواهد آن حادثه را جبران کند.

3) امکان دریافت سریع خسارت شخص ثالث با کروکی سازشی وجود دارد

دریافت خسارت شخص ثالث

در شرایط زیر می‌توانید با ارائه‌ی کروکی سازشی پلیس راهور، خسارت شخص ثالث را در مدت زمان کوتاه‌تری دریافت کنید:

  • راننده‌ی مقصر و فرد آسیب‌دیده دارای بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث و گواهینامه‌ی معتبر باشند.
  • فقط خسارت مالی به وجود آمده باشد و میزان آن نیز از سقف تعهدات بیمه‌گر بیشتر نباشد.
  • هر دو طرف حادثه بر سر میزان خسارت توافق داشته باشند.
  • راننده‌ی مقصر و شخص آسیب‌دیده با در دست داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث‌ فرد مقصر به شرکت بیمه مراجعه کنند.

4) حق بیمه بعضی وسایل نقلیه در هنگام تمدید افزایش پیدا می کند

حق بیمه وسایل نقلیه

در زمان استعلام و تمدید بیمه شخص ثالث متوجه خواهید شد که حق‌بیمه‌ی وسایل نقلیه‌ با کاربری‌های زیر هر سال با درصد مشخصی افزایش پیدا می‌کند:

  • وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی و مسافربری اعم از درون‌شهری یا برون‌شهری
  • وسایل نقلیه با کاربری حمل و نقل مواد سوختنی مایع و گاز
  • وسایل نقلیه و موتورهایی که برای مسابقات استفاده می‌شوند
  • وسایل نقلیه با کاربری تعلیم رانندگی
  • وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی
  • وسایل نقلیه‌ای که بیش از پانزده سال از تولید آنها گذشته باشد
  • وسایل نقلیه دارای نمره‌ی منفی
  • وسایل نقلیه دارای سابقه خسارت‌های حادثه‌ساز

5) جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث به صورت روزشمار محاسبه می شود

 جریمه دیرکرد تمدید بیمه

همان‌طور که می‌دانید تهیه‌ی بیمه شخص ثالث برای تمام دارندگان وسایل نقلیه‌ی موتوری زمینی اجباری است. حتی خودروی صفرکیلومتری که از کارخانه تحویل می‌گیرید هم باید دارای بیمه شخص ثالث باشد. به دلیل اهمیت بالای داشتن بیمه شخص ثالث، بهتر است تاریخ تمدید بیمه‌نامه را به‌خاطر بسپارید. چرا که شرکت‌های بیمه مبلغی را تحت عنوان جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث به مجموع حق بیمه‌ی شما اضافه می‌کنند. این مبلغ به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و به همین جهت بهتر است که به فکر یک یادآور برای تمدید بیمه‌نامه‌تان باشید.

6) شرکت بیمه ممکن است خسارت پرداختی را پس بگیرد

شرکت بیمه

شاید خواندن این تیتر عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که شرکت‌های بیمه در شرایط به‌خصوصی می‌توانند تمام یا بخشی از خسارت پرداخت‌شده را از بیمه‌گذار یا ذی‌نفع پس بگیرند. بازپس‌گیری خسارت در شرایط زیر اتفاق می‌افتد:

  • اگر اثبات شود که خسارت وارده به صورت عمدی توسط فرد مقصر ایجاد شده است، بیمه‌گر می‌تواند خسارت را پس بگیرد.
  • اگر اثبات شود که در هنگام وقوع حادثه، راننده از مواد مخدر، نوشیدنی‌های الکلی و روان‌گردان‌ها استفاده کرده است.
  • اگر اثبات شود که خودرو مسروقه است و راننده از این مسئله اطلاع نداشته است.
  • اگر اثبات شود که راننده‌ی مقصر فاقد گواهینامه‌ی معتبر است و یا گواهینامه‌ی او متناسب با وسیله‌ی نقلیه‌‌ی بیمه‌شده نبوده است.

7) استعلام اصالت بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث را از بیمه مرکزی بگیرید

استعلام-اصالت-بیمه-نامه

چند سالی می‌شود که بیمه‌نامه شخص ثالث فقط به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود و در هنگام صدور، فقط کد یکتا و مشخصات بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار پیامک می‌شود. به این ترتیب، حتما استعلام اصالت بیمه‌نامه شخص ثالث را از سایت بیمه مرکزی بگیرید تا از اعتبار آن مطمئن شوید. با الکترونیکی شدن بیمه‌نامه‌ی شخص ثالث دیگر نیازی به داشتن برگه‌ی بیمه‌نامه یا کوپن‌های شخص ثالث در هنگام رانندگی نیست. چرا که همه‌چیز ثبت سیستمی شده است و درصورت نیاز، پلیس راهور از روی شماره‌پلاک خودرو می‌تواند استعلام بیمه شخص ثالث را بگیرد.

8) بیمه شخص ثالث فقط در داخل ایران اعتبار دارد

اعتبار بیمه شخص ثالث

تعهدات شرکت‌های بیمه فقط به داخل مرزهای جغرافیایی ایران محدود می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر زمینی به کشورهای دیگر را دارید، باید بیمه کارت سبز تهیه کنید. بیمه کارت سبز یا بیمه‌نامه شخص ثالث بین‌المللی برای رانندگانی صادر می‌شود برای مدت کوتاهی در کشورهای عضو سیستم کارت سبز رفت‌وآمد می‌کنند. کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان، مجارستان و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی در لیست بیمه کارت سبز قرار می‌گیرند.

در مطلبی که خواندید با نکات مهم بیمه شخص ثالث آشنا شدید. نکته‌هایی که شاید در هنگام خرید و صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، کارشناس بیمه به آن اشاره‌ای نکند و شما نیز به آن توجهی نداشته باشید. اگر با خواندن این مطلب به فکر تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث افتاده‌اید، پلتفرم خرید و صدور آنلاین بیمه‌شو همراه شماست تا در کمترین زمان ممکن بتوانید از بیمه‌گر دلخواه‌تان بیمه‌‌ی شخص ثالث را با سقف تعهدات دلخواه‌تان تهیه کنید.