×  
تغییر در شرایط بیمه عمر

تغییر در شرایط بیمه­ عمر چگونه امکان پذیر است ؟

تغییر در شرایط بیمه­ عمر چگونه امکان پذیر است ؟

مشارکت در بیمه عمر یک سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می­آید که در ابتدا فرد بیمه گذار با توجه به شرایط مالی و خانوادگی ­اش، با توجه به مشاوره­ های انجام شده و تحقیق هایی که برای انتخاب بهترین و شخصی سازی شده ترین پوشش ­ها و شرایط بیمه عمر نموده است، دست به انعقاد قراردادی با شرایط و مفاد مدنظرش خواهد زد. خب همانطور که گفته شد، دو نکته برای بیمه عمر حائز اهمیت است، یکی بحث بلند مدت بودن آن و دیگری اینکه شرایطش باید متناسب با شرایط بیمه گذار باشد؛ بر حسب همین دو نکته پر واضح است که در طول سالیان دراز طول قرارداد بیمه عمر که ممکن است بیست یا سی سال و یا حتی بیشتر باشد، شرایط زندگی بیمه گذار نیز متفاوت خواهد شد و تغییر خواهد کرد، که ممکن است در حوزه ­های گوناگون باشد، پس بنابراین برای اینکه همواره شرایط و مفاد قرارداد مطابق شرایط بیمه گذار باشد نمی­توان به همان شرایط ذکر شده اولیه در قرارداد بسنده کرد، برای همین منظور شرکت­های مختلف بیمه برای ارائه خدمات هر چه بهتر و کسب رضایت متقاضیان شرایطی را فراهم آورده اند که بیمه گذار بتواند در طول مدت قرارداد شرایط ذکر شده در آن را تغییر دهد.

چگونگی تغییر در شرایط بیمه عمر

(چگونگی تغییر در شرایط بیمه عمر)

1. چگونگی درخواست ایجاد تغییر

برای اینکار متقاضی می بایست درخواستی کتبی تهیه کرده و آنرا به شرکت بیمه مورد نظر ارائه دهد، شرکت مذکور نیز با صدور الحاقیه­ی تغییرات در قرارداد این تغییر شرایط را انجام خواهد داد. خود این تغییر شرایط شامل چند زیرمجموعه می­شود که شامل: نغییر در مفاد بیمه نامه، تغییر ذی­نفع، تغییر بیمه گذار، تعدیل اندوخته بیمه نامه و اصلاح مشخصات است.

مطلب مرتبط :نحوه پرداخت و بازپرداخت وام های بیمه عمر چگونه است ؟

۲.الحاقیه تغییر در مفاد بیمه نامه

خود این الحاقیه نیز شامل تغییر در موارد بیشتری است که به اختصار توضیح خواهیم داد.

از جمله این تغییرات، می­توان به تغییر در روش پرداخت اقساط حق بیمه اشاره کرد، فرد بیمه گذار پس از مدتی متوجه این موضوع می­شود که روشی را برای پرداخت اقساط انتخاب کرده که مناسب شرایط او نیست، مثلا در دوره­های کوتاه مدت این اقساط را پرداخت می­کند و بدلیل حواس­پرتی و کمبود وقت، نتواند در موعد مقرر به پرداخت اقساط بپردازد و همین امر موجب تاخیر در پرداخت­هایش می­شود و یا اینکه این اقساط را در دوره ­های بلندمدت پرداخت می­کند و همین امر موجب شده حجم زیادتری از اقساط را در یک زمان بپردازد و اینگونه به او فشار وارد شود، در هر صورت می­تواند با این الحاقیه، تغییری در روش پرداخت ایجاد کند. از دیگر تغییرات مفاد قرارداد می­توان به تغییر در مقدار حق بیمه و حتی درصد رشد سالانه آن اشاره کرد، که فرد با توجه به تغییرات در مقدار درآمد و مخارجش، می­تواند دست به انجام تغییراتی در این موارد نیز بزند. در ادامه این تغییرات می­توان به این موارد نیز اشاره نمود: تغییر مبلغ سرمایه فوت، تغییر درصد رشد سالیانه سرمایه فوت و… که این تغییرات ممکن است با تغییر اجباری حق بیمه همراه باشد یا که نه. بدین صورت که ممکن برای افزایش مبلغ سرمایه فوت، اجباراً حق بیمه نیز افزایش خواهد یافت، اما تغییر در اقساط به خودی خود تغییری در حق بیمه ایجاد نخواهد کرد.

مطلب مرتبط :غرامت فوت در بیمه عمر چیست ؟

۳. الحاقیه تغییر ذی­ النفع

گفته شد که بیمه­گذار می­تواند کسی را بعنوان ذی­نفع تعیین کند تا در صورت فوت بیمه شده، سرمایه فوت به او تعلق بگیرد، حال ممکن است در طول سالیان دراز قرارداد، ذی­نفع یا ذی­نفعان به دلایل مختلف طلاق، ازدواج، فوت، تولد و… تغییر کنند، در این صورت نیز فرد بیمه گذار می­تواند به ارائه درخواست نسبت به تغییر ذ­ی­النفع، تغییرات لازم را به عمل بیاورد.در باقی موارد نیز فرد بیمه گذار می­تواند با استفاده از هر کدام از این الحاقیه ­ها تغییراتی را در شرایط قرارداد بیمه بوجود بیاورد.

مطلب مرتبط : غرامت فوت در وجه چه کسی پرداخت می شود ؟

تغییر شرایط بیمه عمر

(تغییر شرایط بیمه عمر)

4. جمع­ بندی و نکآخر تغییرات شرایط بیمه نامه

پس تا به اینجا بیان شد که اگر بخواهید تغییراتی را در مفاد قرارداد ایجاد کنید، باید درخواست کتبی خود را با درج تغییرات درخواست که میتواند شامل میزان حق بیمه، روش پرداخت، تغییر ذینع، حذف یا اضافه کردن پوشش بیمه ای و….باشد، به بیمه گر خود بدهید تا تغییرات را با لحاظ قراردادن شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه بررسی و در صورت تایید اعمال نمایند. البته برای این کار باید یک نکته را هم در نظر داشته باشید، برای اعمال تغییرات و صدور نامه درخواست حتما باید راس سال رسیده باشد و در طول سال سپری شده نیز تمام اقساط را پرداخت کرده باشید، برای مثال اگر شما پنج ماه پیش اقدام به انعقاد قرارداد کرده باشید و اکنون خواستار تغییر در شرایط و مفاد آن می باشید، ضروری است تا هفت ماه دیگر اقساط را پرداخت کنید و رأس هفت ماه اقدام به ارسال نامه مکتوب درخواست به شرکت بیمه نمایید تا الحاقیه تغییرات از سمت بیمه گر صادر شود. البته در این موضوع نیز استثنائی وجود دارد؛ برای درخواست الحاقیه های تغییر در ذی­نفع و تعدیل اندوخته و همچنین الحاقیه اصلاح مشخصات، نیازی نیست حتما در بازه زمانی خاصی اقدام صورت گیرد و در هر زمانی می­توانید نسبت به آن اقدام نمایید.