×  

تعهدات بیمه‌گر

بیمه‌گر یا شرکت بیمه یک بیمه‌نامه یا قرارداد حقوقی را تنظیم می‌کند که تعهداتی را که دو طرف معامله یعنی بیمه‌گر و بیمه‌گذار در قبال یکدیگر دارند، به آنها یادآوری می‌کند. در ادامه با بیمه‌شو همراه باشید تا بیشتر درباره وظایف و تعهدات بیمه‌گر در این مطلب بخوانید.

در ابتدای متن بهتر است با این موضوع آشنا شویم که اصلاً بیمه‌گر کیست و چه وظایفی را برعهده دارد.

در پاسخ به این سوال باید متذکر شویم که بیمه‌گر یا شرکت بیمه در زمینه ارائه‌ خدمات مالی یا مشاوره محصولات بیمه‌ای فعالیت دارد، مسئول صدور مجوز بیمه‌ای است و در حالت کلی بیمه ارائه می‌دهد. بیمه‌گر که هم می‌تواند شخص باشد هم سازمان، در این فعالیت دارای وظایفی است که عدم توجه به هر کدام ار آنها، عواقب قابل‌توجهی را به‌همراه خواهد داشت.

Insurances-contract

بیمه نامه

وظایف بیمه‌گر یا شرکت بیمه

  • بیمه‌گر وظیفه دارد هزینه‌های خسارت را در سریع‌ترین زمان و به‌صورت کامل پرداخت نماید؛ به بیان کامل‌تر شرکت بیمه یا بیمه‌گر موظف است، فروشی منصفانه، صادقانه و شفاف داشته باشد و خسارت وارده موارد بیمه شده را جبران نماید؛ بیمه‌گر باید دادخواست یا ادعای تحت پوشش بیمه‌گذار یا فرد بیمه‌شده را مورد بررسی قرار دهد و در صورت صحت دادخواست، مسئولیت موارد تحت پوشش بیمه‌ای اموال وی را برعهده بگیرد.
  • بیمه‌گر موظف است بیمه‌گذار را به تمام وظایف خود آشنا سازد. برای مثال بیمه‌گذار وظیفه دارد، حداکثر تا پنج روز پس از بروز حادثه آن را به اطلاع بیمه‌گر برساند؛ بنابراین بیمه‌گر وظیفه دارد این وظیفه را به بیمه‌گذار یادآوری کند.
  • باید موارد مندرج در بیمه‌نامه را که موجب ضایع شدن حق و حقوق فرد بیمه‌گذار می‌شود را به او یادآوری کند؛ به بیان دیگر در هر بیمه‌نامه‌ای که در اختیار بیمه‌گذاران یا مشتریان قرار می‌دهد، به وضوح توضیح دهند که خرید هر نوع بیمه، چه پوشش‌هایی را شامل می‌شود و چه مواردی را پوشش نمی‌دهد.
  • بیمه‌گر وظیفه دارد اسرار فرد بیمه‌گر یا مشتری را محفوظ نگه دارد و و در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهد؛ به‌عبارت دیگر برای محافظت از محرمانه بودن اطلاعات جمع‌آوری شده افراد بیمه‌گذار، وظیفه دارد قوانین حریم خصوصی و حقوق بیمه را رعایت کند.
  • بیمه‌گر یا شرکت بیمه که از آن بیمه‌ مربوطه را خریداری کرده‌اید، تنها باید اطلاعات شخصی مربوط به مسائل بیمه را از شما درخواست کند و نباید موارد نامربوطه را طلب نماید، بدین ترتیب قانونی است که انتظار داشته باشد به تمام سؤالاتی که از شما می‌پرسد، به‌طور کامل و دقیق پاسخ دهید تا مشکلی در نتیجه کار به‌وجود نیاید.
  • بیمه‌گر باید مبالغ مرتبط با غرامت فوت، صدمات جسمی و نقص عضو دائم را براساس ماده چهارده پوشش‌های اصلی بیمه، به میزان مندرج در بیمه‌نامه پرداخت نماید.
  • بیمه‌گر موظف است براساس ماده ده قوانین بیمه، بدون هیچ شرط و اخذ تضمین و همینطور بدون درنظر گرفتن عواملی چون جنسیت و دین شخص، خسارت وارده به فرد بیمه‌گذار آسیب‌دیده را پرداخت نماید البته این پرداختی باید تا سقف تعهدات مندرج در بیمه‌نامه انجام گیرد.
  • مطابق ماده نه مقررات و حقوق بیمه، بیمه‌گر یا شرکت بیمه ملزم به جبران خسارت‌های واردشده به اشخاص ثالث است.
  • مطابق ماده ۱۳ مقررات و حقوق بیمه، بیمه‌گر یا صندوق حسب مورد مکلفند خسارت بدنی تعلق گرفته به شخص ثالث را به قیمت یوم الاداء و با رعایت این قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط پرداخت کنند. بیمه گر، در صورتی که خسارت بدنی که به زیان دیده پرداخت نموده بیشتر از تعهد وی مندرج در ماده ۸ این قانون باشد، می‌تواند نسبت به مازاد پرداختی، به صندوق رجوع یا در صورت موافقت صندوق در حساب‌های فی‌مابین منظور کند مشروط بر اینکه افزایش مبلغ قابل پرداخت بابت دیه منتسب به تأخیر بیمه‌گر نباشد.
  • شرکت بیمه باید براساس وظایف و تعهدات بیمه‌گر و همینطور حقوق بیمه متعهد ‌شود که هزینه‌های پزشکی هر فرد آسیب‌دیده در حادثه را بعد از تایید پزشک معتمد و به میزان مندرج در بیمه‌نامه پرداخت نماید.
Premium

حق بیمه

  • وظایف و تعهدات بیمه‌گر یا شرکت بیمه بیان می‌کند که باید تمام حق و حقوق بیمه و شخص بیمه‌گذار را در بیمه‌نامه درج نماید.
  • باتوجه به لیست وظایف و تعهدات بیمه‌گر، توجه به حقوق بیمه، ارزیابی ریسک و داشتن نمای دقیق و کاملی از مشتری، درنظر گرفتن نیازها و شرایط بیمه‌گذار برای اطمینان، از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • نگه داشتن کلیه اسناد مهم بیمه‌گذاران در مکانی که به راحتی قابل دسترسی باشد و یافتن آن در صورت لزوم، از اهمیت بالایی برخوردار است و از وظایف بیمه‌گر به شمار می‌آید.
  • ارائه و فروش خدمات بیمه‌ای همراه با تخصص، آموزش و آگاهی، از دیگر تعهدات بیمه‌گر به‌شمار می‌آید.
  • هرگونه قصور و کم‌توجهی بیمه‌گر یا نماینده بیمه‌ در صدور بیمه‌نامه موضوع این قانون رافع مسؤولیت بیمه‌گر نیست.
  • در صورتی که در یک حادثه، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به هر یک از زیان‌دیدگان محکوم شود، بیمه‌گر مکلف به پرداخت کل خسارات بدنی است، اعم از اینکه مبلغ مازاد بر دیه، کمتر از یک دیه کامل یا بیشتر از آن باشد.