Skip to content
نکات مهمی که باید درباره بیمه شخص ثالث بدانیم

نکات مهمی که باید درباره بیمه شخص ثالث بدانیم

فهرست مطالب

نکات مهمی که باید درباره بیمه شخص ثالث بدانیم

بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه اجباری است و با توجه به وجود شخص دیگر در تکلف برای تامین هزینه و خدمات رفع خسارت‌های وارد شده، نکات چند جانبه‌ای وجود دارد، که هر راننده‌ باید با آن‌ها آشنا باشد. در ادامه به پوشش نکات ارزشمند در تمامی موضوعات پشوشش، ثبت، تخفیف، جریمه، انتقال، تمدید، نوع کاربری، نحوه محاسبه و قوانین جدید بیمه شخص ثالث می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟

طبق قانون، راننده در برابر سلامت جان و صیانت مال افراد دیگر همراه در خودرو، یا افرادی که با خودرو به آن‌ها ضرری وارد کرده‌باشد، مسئول است. هر فرد دیگری که در خودرو حاضر باشد یا خودرو به شخص یا اموال آن‌، ضرر وارد کرده، تحت تکلف پرداخت هزینه‌ها توسط راننده مسبب حادثه است. بیمه شخص ثالث نوعی از بیمه‌های عمومی و اجباری است، که هزینه‌ها و خدمات رفع خسارات‌های جسمانی و مادی اشخاص دیگر را شامل و راننده مسبب را تحت بخش بیمه حوادث، پوشش می‌دهد.

بیمه شخص ثالث برای پوشش چه خسارت‌هایی است؟

· بیمه شخص ثالث هزینه‌‌ها و خدمات خسارت برخورد خودرو به وسیله نقلیه یا هر گونه مال یا اشخاص دیگر حاضر درون خودرو یا خارج از آن را پوشش می‌دهد.

· بیمه شخص ثالث خسارت‌های جسمانی وارد شده به افراد حاضر در خودرو، افراد خارج از خودرو، حاضر در خودروی دیگر و همچنین دیه افراد فوت شده را پوشش می‌دهد.

هزینه‌ و تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه‌های تمدید بیمه شخص ثالث متغیر است و با توجه به سنوات، وقوع خسارت‌، کاربری و انتخاب بیمه‌گر، این امکان وجود دارد که مالک خودرو هزینه متفاوتی نسبت به مالک دیگر پرداخت کند.

بیمه شخص ثالث بر اساس مدت عدم وقوع خسارت، شامل تخفیف‌ در پرداخت حق بیمه است و راننده برای هر سال مضاعفی که سابقه وقوع حادثه را نداشته باشد، تخفیف بیشتری در پرداخت حق بیمه دوره‌ای، دریافت می‌کند. طبق قانون جدید، با هر سال عدم وقوع خسارت در خودرو تحت پوشش، 5 درصد از هزینه حق بیمه، کاسته می‌شود. پوشش دوره تخفیف از 1 تا 14 سال است و با هر سال عدم تجربه خسارت، تا چهاردهمین سال و بیشتر از آن، 70 درصد از هزینه‌ حق بیمه کاسته می‌شود.

با وقوع خسارت، هزینه حق بیمه فرد حائز تخفیف، افزایش می‌یابد، به طوری که در حادثه اول، 20 درصد به هزینه حق بیمه افزوده می‌شود. با هر بار حادثه مجدد، درصد افزایش هزینه‌ها صعودی شده و با کاستن از درصد تخفیف قبلی و افزودن به هزینه‌های فعلی، انجام می‌شود.

حق بیمه پرداختی بر اساس نوع کاربری خودرو متفاوت است و خودروهایی که نحوه استفاده از آن‌ها، احتمال وقوع تصادف بیشتری دارند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. هر بیمه‌گر می‌تواند نرخ متغیری نسبت به دیگری داشته باشد، اما تمامی آن‌ها باید تعرفه خود را حول نرخ اعلام شده توسط بیمه مرکزی، تعیین کنند. سقف پوشش تعهدات بیمه بر اساس حق بیمه پرداختی متغیر است و در صورت پرداخت تعرفه‌های گران‌تر، قسمت بزرگ‌تری از خسارت وارد شده به مالک خودرو، اعطاء می‌شود.

در صورت عدم پرداخت حق بیمه پس از موعد مجاز، هزینه‌ای به عنوان جریمه دیرکرد به مبلغ حق بیمه افزوده می‌شود، که به صورت روزشمار محاسبه و با سپری شدن هر روز، این مبلغ افزایش می‌یابد. حداکثر افزایش جریمه دیرکرد تا یک سال است و پس از آن به مانند سال قبل، مطالبه می‌شود.

انتقال و تمدید بیمه شخص ثالث

امکان انتقال اعتبار بیمه به خودروی دیگر فراهم است. اگر قصد بر استفاده از تخفیف‌ها و سابقه بیمه در خودروی دیگر وجود داشته باشد، امکان انتقال مالکیت اشتراک بیمه به خودرو مشابه از نظر کاربری و ساختار (مانند تعداد سیلندرها) وجود دارد، همچنین امکان انتقال اعتبار بیمه به خودرو مشابه بستگان درجه یک (والدین و فرزندان)، هم میسر است.

عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث

با هر بار بازرسی پلیس راهنمایی ‌و رانندگی، وجود و اعتبار بیمه شخص ثالث راننده یا مالک، بررسی می‌شود. در صورت نداشتن یا عدم تمدید بیمه، جریمه مضاعفی در نظر گرفته می‌شود و تاثیر منفی بر نمره راننده دارد. خودرویی که بیمه شخص ثالث نداشته باشد، توقیف شده و در کنار جریمه مالی، مجازات انتقال خودرو به پارکینگ هم وجود دارد. بدون سند اعتبار بیمه شخص ثالث، امکان استفاده از خدمات دولتی مرتبط با خودرو در دفاتر ثبت اسناد رسمی، وجود ندارد؛ به طوری که انتقال مالکیت و دیگر خدمات حکومتی برای خودروی بدون بیمه شخص ثالث، امکان‌پذیر نیست.

نکات دیگر درباره بیمه شخص ثالث

  1. امکان استفاده از بیمه شخص ثالث به عنوان وثیقه و مانند یک سند رسمی برای ارائه در دادگاه‌ها با جلسه بررسی اتهام غیر عمد، فراهم است.
  2. در صورت برخورد خودرو به ماشین پارک شده، تمامی موارد آسیب دیده از طرف راننده خودرو و شرکت بیمه متعهد، طبق توافق میزان سهم پوشش بیمه‌گر و مالک خودرو، باید پرداخت شود. شخص خسارت‌دیده در صورت عدم دسترسی به مقصر حادثه، امکان دریافت هزینه جبرانی با عنوان «بیمه بدنه خودرو» را دارد.
  3. در صورت مفقود شدن بیمه‌نامه، دریافت المثنی بدون پرداخت هزینه انجام می‌شود و مطالبه هزینه برای دریافت نمونه جایگزین تخلف بوده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.
  4. در صورت توافق سه طرف مقصر، بیمه‌گر و زیان‌دیده بر پرداخت مبلغ مورد توافق که توسط کارشناس بیمه و متخصص پزشکی ارائه می‌شود، نیازی به رای دادگاه نیست و می‌توان توافق قانونی را توسط شرکت بیمه به ثبت رساند.
  5. صحنه‌سازی و انجام عمدی سناریو حادثه، علاوه بر محرومیت از دریافت خدمات شرکت بیمه، شامل محکومیت دادگاهی و حبس تعزیری است.
  6. امکان پرداخت حق بیمه به صورت اقساط در برخی شرکت‌های بیمه وجود دارد، که می‌تواند به شکل تقسیم به پیش پرداخت و قسمت‌های پرداختی در زمان‌های مقرر باشد، یا بازه‌های اعتبار کوتاه‌تری با اجبار برای تمدید را داشته باشد.
  7. استفاده از روش‌های تمدید اعتبار بلند مدت، به طور معمول، موجب کاهش تعرفه حق بیمه می‌شود.